Artikel 1 - Definities

  1. Dplanaid cvba, met maatschappelijke zetel te 8790 Waregem, KBO nummer 0846.480.495, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Dienstverlener.
  2. De wederpartij van de Dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Opdrachtgever.
  3. Partijen zijn de Dienstverlener en Opdrachtgever samen.
  4. Met de Overeenkomst wordt bedoeld de Overeenkomst tot dienstverlening tussen Partijen.

Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle abonnementen, offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, Overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens de Dienstverlener.
  2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door Partijen is overeengekomen.
  3. De Overeenkomst bevat voor de Dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.

Artikel 3 - Betaling

  1. Facturen moeten binnen 30 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij Partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
  2. Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door de Dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.
  3. Betaalt de Opdrachtgever een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is de Dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat de Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  4. Blijft de Opdrachtgever in gebreke, dan zal de Dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de Opdrachtgever.
  5. Wanneer de Opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan de Dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  6. In geval van liquidatie, faillissement of beslag van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van de Dienstverlener op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  7. Weigert de Opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door de Dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan de Dienstverlener te betalen.

Artikel 4 - Prijzen

  1. De op aanbiedingen, offertes en facturen van de Dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele andere taxen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. De prijzen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de Dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de Overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  3. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen Partijen bij de totstandkoming van de Overeenkomst een vaste prijs overeenkomen.
  4. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de Dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  5. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij de Dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% van af te wijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient de Dienstverlener de Opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. De Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

Artikel 5 - Prijsindexering

  1. De bij het aangaan van de Overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. De Dienstverlener heeft het recht de aan de Opdrachtgever te berekenen vergoedingen, met inbegrip van licentiekosten, jaarlijks per 1 juli aan te passen.
  2. Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan de Opdrachtgever.

Artikel 6 - Informatieverstrekking door Opdrachtgever

  1. De Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor de Dienstverlener.
  2. De Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die de Dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen
  3. De Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de Dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  4. De Opdrachtgever vrijwaart de Dienstverlener voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
  5. Indien en voor zover de Opdrachtgever dit verzoekt, retourneert de Dienstverlener de betreffende bescheiden.
  6. Stelt de Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door de Dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van de Opdrachtgever.

Artikel 7 - Overmacht

  1. Tekortkoming van de Dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens de Opdrachtgever niet aan de Dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van de Dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens de Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van de Dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan de Dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens de Opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang de Dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben Partijen het recht de Overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
  3. De Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als de Dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

Artikel 8 - Aansprakelijkheid schade

  1. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze Overeenkomst, tenzij de Dienstverlener de schade opzettelijk of met grove schuld heeft veroorzaakt.
  2. In het geval dat de Dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan de Opdrachtgever bedraagt de schade niet meer dan het honorarium.
  3. Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van de Dienstverlener voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Dienstverlener.

Artikel 9 - Vrijwaring

  1. De Opdrachtgever vrijwaart de Dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door de Dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

Artikel 10 - Klachtplicht

  1. De Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan de Dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat de Dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat de Dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 11 - Intellectueel eigendom

  1. Tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt de Dienstverlener alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
  2. De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van de Dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
  3. De Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door de Dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie.
  4. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens.
  5. De Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze Overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.

Artikel 12 Geheimhouding

  1. De Opdrachtgever houdt de informatie (in welke vorm dan ook) die hij van Dienstverlener ontvangt en alle andere informatie betreffende Dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de Dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat Opdrachtgever de genoemde informatie ook geheimhoudt.
  2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    1. die op het moment dat de Opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht
    2. waarvan de Opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door Dienstverlener
    3. die de Opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de Opdrachtgever te verstrekken
    4. die door de Opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht
  1. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze Overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.

Artikel 13 Niet-overname personeel

  1. De Opdrachtgever neemt geen medewerkers van de Dienstverlener (of van ondernemingen waarop de Dienstverlener ter uitvoering van deze Overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokkenen zijn (geweest) bij de uitvoering van de Overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken.
  2. Het verbod in lid 1 geldt gedurende de looptijd van de Overeenkomst tot een jaar na beëindiging daarvan. Op dit verbod geldt één uitzondering: Partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden voor zover die schriftelijk zijn vastgelegd.

Artikel 14 - Wijziging algemene voorwaarden

  1. De Dienstverlener mag deze algemene voorwaarden altijd wijzigen of aanvullen.

  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.

  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal de Dienstverlener zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf: 01 december 2024